pátek 27. září 2013

Deník - Peru-Bolívie-Chile 2013 - 28.8.2013 - Den 20 – Gejzíry El Tatio

Tak dneska se vstávalo ve 4:00, jelikož jsme jeli na 90 km vzdálené gejzíry El Tatio a chtěli jsme je vidět při východu slunce. Jsou to nejvýše položené gejzíry na světě - v 4320 metrech nad mořem. Také jsou to třetí největší - je jich zde 300 což je osm procent všech gejzírů na světě. Po půl šesté jsme na místě. Zima jak blázen -12ºC a foukal šílenej vítr. Také výškový rozdíl je velký, San Pedro leží ve 2000 metrech nad mořem.
Za dopravu minivanem jsme platili každý 20000 pesos. Za vstupenku na gejzíry pak 5000 pesos.

Gejzíry mne celkem zklamaly, byly to povětšinou takové bublající loužičky které nanejvíc bublali do jednoho metru. Žádný bombastický východ slunce se nekonal. Dalo se tam také vykoupat v termálním bazénu ale ani tam nebylo úplně nejtepleji. Každopádně jsem do toho nešel.

Gejzíry El Tatio

Z mého pohledu byla zajímavější cesta zpátky do údolí, ty panoramata byly prostě překrásný.

V poledne jsme vyrazili minibusem od hotelu do údolí smrti, a poté do údolí měsíce - Valle de la Luna, tam se platí 2000 pesos. Moc mě to teda nezaujalo.

Údolí smrti

Následoval okolo třetí hodiny oběd (hovězí plátek, volské oko, hranolky a rýže za 3500 pesos) a pak již přesun ke kanceláři dopravní společnosti, kde nám v 16:40 jede autobus do Santiago de Chile.

Autobus odjel trochu dřív, jelikož je lůžkový a místenkový a jsme jediní kteří ze San Pedra jedeme. Čeká nás prý 23 hodin cesta a 1350 km.

Možná tedka něco o Chile. Země která má 4300 km pobřeží. Platí se zde chilskými pesos. Kurz aktuálně je 1 USD = 500 pesos. Okamzitě co jsme přejeli hranice z Bolívie do Chile, tak byl vidět obrovský rozdíl. Jednak v infrastruktuře - asfaltové silnice,  standardní města se standardními baráky jak je známe, čerpací stanice, spousty větrných elektráren, pouliční osvětlení dokonce někde napájeno solárním panelem. Prostě jiný svět.

Bohužel to ale platí i o cenách. Doprava z hranic do San Pedra což bylo 4 hodiny prý stála tolik co 1,5 jeepu na ty tři dny v Bolívii.

Ceny
- 1,5 litru vody - 1000 pesos
- 1 kg banánů - 1000 pesos
- 150g salámu - 1500 pesos

- večeře ve formě menu - 6000 pesos - a to šlo jistě o tu levnější restauraci
- místní pivo v restauraci 0,33 l - 1500 pesos
- 2 dcl vína - 2000 pesos
- fanta - 1000 pesos

Tak musím opravit údaj o délce trasy do Santiaga. Po 5ti hodinách cesty, v deset večer, jsme v Calamě a za ním byl ukazatel do Santiaga 1368 km, takže tipuju že to máme minimálně 1750 km.

Je tu i něco jako servis v letadle. Večer jsme vyfasovali krabičku s colou a sandvichem. Bohužel teplé nápoje ani teplé jídlo se tu neservíruje.

V autobuse jsem krásně usnul což byla chyba jelikož jsme sestoupali z 2300 metrů k nule metrů a bolí mě šíleně uši a pořádně neslyším, protože jsem nevyrovnával tu změnu tlaku "polykáním". V Calamě byla přestávka a tak jsem zašel na špagety, cena 2500 pesos což je celkem ok a dalo se to i jíst.

Ta klimatizace mě úplně ničí,  z nachlazení mi tu určitě udělá ještě něco horšího.