neděle 30. listopadu 2014

Deník - Nepál - Tibet 2014 - 26.10.2014 - Den 23 - Cesta k Nam Tso

Dneska vyrážíme daleko na sever, 250 km k jezeru Nam tso – jedno ze čtyř posvátných jezer v Tibetu. Odjíždíme v 6:30 a po rozednění sledujeme nádherné zasněžené vrcholky hor, které jsou tu všude. Máme to tak 5 hodin cesty a za světla musíme být ve Lhase, jelikož turistické autobusy mají zakázáno jezdit za tmy. Opět po cestě absolvujeme hromadu policejních kontrol, někde se kontrolují pasy a skupinové vízum, jinde dodržování rychlosti – na jednom místě si označí, kdy jsme na místo přijeli a na druhém pak za jak dlouho jsme trasou projeli, takže někdy na trase musíme třeba 10 minut počkat, abychom na místo kontroly nedojeli příliš brzy, a řidič nedostal pokutu.
Okolo 11:30 přijíždíme k bráně Nam tso National Park, je zavřeno z důvodu sněhových srážek poslední noc. V 12:00 pouští provoz do parku, nejdřív čtyřkolky, pak ostatní. Kupujeme lístek pro vstup do parku za nekřesťanských 120 juanů. Následně je nám oznámeno, že turisty pustí jen do sedla, aby si udělali fotky, a pak musí zpět. Průvodkyni to dost naštvalo a spustila se velká hádka, bylo to ale kontraproduktivní. Řidič odevzdává řidičskou licenci a Lobsang dostal informaci, že pokud pojedeme dál než do sedla, nepustí nás vůbec z národního parku. No jo, Číňani tu vládnou tvrdou okupační rukou.

tibetské hory v sedle u jezera Nam tso

Do sedla jsme nakonec dojeli, cesta klouzala, hrabalo se. Všude hodně sněhu, ta krajina je úplně jiná než v částech Tibetu, které jsme projížděli poslední týdny. Sedlo je v 5190 m.n.m., je tu zima a hodně fičí. Jezero musí být překrásné, je obklopené horami se zasněženými vrcholky. My toho však ze sedla z té nádhery moc nevidíme, je zataženo, nad jezerem mraky a sedlo je navíc od jezera ještě dosti daleko. No je to po té dlouhé cestě trochu zklamání.

Jezero Nam tso v mracích

Na zpáteční cestě je řidiči vrácena licence, takže můžeme odjet do Lhasy. Po obědě v malém městečku, který byl opravdu super a navíc stál jen 30 juanů, pokračujeme dále v cestě do Lhasy. Nemůžeme se vynadívat na ty krásné hory, které po obou stranách lemují silnici. Opravdu nejkrásnější panoramata. Hned vedle silnice je světově proslulá železniční trať Peking – Lhasa, nejvýše položená železniční trať na světě. Jen na území Tibetu má 4000 km a vede ve výškách 4000 m.n.m. i daleko výš. Je postavená opravdu kvalitně, alespoň na pohled. Jezdí po ní jeden osobní vlak denně. Navíc koukám a okolo tratě jsou všude stany a lidé v maskáčích. Dozvídám se, že celá trať až do Pekingu je hlídaná najmutými hlídači – Tibeťany. Stan s hlídačem je tu tak každých 300 – 500 metrů, tzn. že jen na hlídání tratě v Tibetu je nutno desítky tisíc lidí. Platí jim tu 2000 juanů měsíčně, velká bída a těžká práce v takovéto zimě. Hlídají jen Tibeťané, jak říká Lobsang, Číňané by tuto zimu nevydrželi. Hlídá se kvůli čínské obavě ze sabotáže. Fakt drsná práce.

tibetská krajina a nejvýše položená želežnice Peking - Lhasa na světě

Do Lhasy přes několik kontrol dojíždíme před osmou večerní.

tibetská krajina cestou do Lhasy

K večeři jdeme do stánku se špejlemi. Vyberete si, co chcete – na špejli mají třeba jačí maso, tofu, zeleninu atd. a prodavač to hned ohřeje – namočí na chvíli do kotlíku s rozpáleným olejem. Jedna špejle stojí 2-3 juany, celkem dobré, ale pálivé.
No a večer zakončujeme v hotelu, s Lhasa pivem a čínskou pálenkou. Alkohol je tu fakt levný – 0,7 l piva 4 juany, pálenka asi 10 juanů, ale moc dobrá tedy není.