čtvrtek 27. listopadu 2014

Deník - Nepál - Tibet 2014 - 22.10.2014 - Den 19 - Yamdrok Tso trek - Den 3

Noc docela ušla, nejdřív fičelo dost, ale pak přestalo a v noci se krásně spalo. Člověk si prostě zvykne asi na cokoliv. Vycházíme z kempu okolo půl desáté, celkem pohodová chůze, před dvanáctou jsme v tzv. kohoutím sedle, okolo 5080 m.n.m. Nyní to je asi 650 metrů klesání, pěkný sešup dolů, který trvá asi 1 hodinu.

ledovec Nyemcheganksank

Zde si pod kopcem dáváme oběd, zas nějaké jenom nudle, přeci jen polní podmínky.

Yak meni, kuchaři a Lobsang

Ale u toho sledujeme hustý provoz na této příkré stezce. Nejdříve slézali dolů naši jaci, pak letělo dolů stádo koz. Na to si to z druhé strany šine nahoru stádo jaků, a když jsou v tom největším krpálu, objeví se na horizontu kousek nad nimi velké stádo ovcí. Ovce se samozřejmě jaků dost polekali, provoz se zastavil a my čekáme, co se bude dít dál. Jaci stojí v krpálu, ovce kousek nad nimi a dost vyplašené. Ovce začali přeskakovat kamennou hradbu a utíkat na okolní kopce, dolů se valí kamení z hradby a ovce lítají všude po kopci. Zajímavá podívaná, ale jak budou honáci shánět ovce dohromady, které jsou tu teďka všude rozeseté, to fakt nevím. Lítají tu za nima po kopcích, tak snad to nějak udělají, u toho nám ještě dolů mávají.

jaci a ovce, kdo z koho…

Od druhé odpoledne jdeme pouze rovinkou přímo za nosem, do vesnice Catang docházíme v půl čtvrté. Rozloučili jsme se tam s Yak meny, kteří se s jaky vracejí zpět do vesnice Mayo. Mimochodem celkem s námi šlo 12 jaků a 3 Yak meni, 1 jak unese max. 40 kg. Od každého z nás dostali 40 juanů, vypadali hodně šťastně. V půl páté odjíždíme již naším minibusem k jezeru Yamdrok tso, jelikož zde se nám moc stanovat nechce, nic tu totiž není. Jezero je tak 10 km daleko, za tři čtvrtě hodiny jsme na místě.

západ slunce u jezera Yamdrok tso

Okolo břehů jezera Yamdrok tso vedou asfaltové silnice a právě vedle silnice, asi tak 5 metrů, zakládáme stanový kemp, jinde to tu prostě nejde a nebo tam není voda, kterou nám kuchaři vždy z místních zdrojů převařují. Couráme se okolo břehů jezera, v místní restauraci si dáme nějakou tu čínskou pálenku a v půl osmé se opět ládujeme v jídelním stanu večeří. Po večeři následuje poděkování, se slzami v očích tu sedíme u stolu a posloucháme Lobsanga a Lagpu, jak se omlouvají, že nemohli uskutečnit Kailash, neboli původní program. Ale my víme, že oni udělali maximum, aby nám to vynahradili, a tento náhradní program je opravdu skvělý. Opravdu toho nelitujeme, tento trek, který jsme právě dokončili, absolvovala před námi tento rok pouze jedna skupina. To proto, že jej objevil a vymyslel Lagpa asi před třemi lety, a nabízí ho jen občas, průměrně dvakrát do roka. Proto jsme mohli jít turisticky nedotčenou oblastí a zažít tak opravdový Tibet. Po celý trek jsme neviděli žádného turistu, pouze pár místních, kteří na nás nevěřícně zírali. Opravdu hezčí trek, s tak krásným počasím, tak úžasnými místními Tibeťany, Lagpou, Lobsangem, kteří byli opravdu úžasní, úžasnou tibetskou krajinou pod ledovcem, jsme nemohli zažít.
Po večeři a poděkování nám Cyring (jeden z kuchařů, říkali jsme mu Cylilink), zatancoval. Fakt jsme se hodně nasmáli, zpíval u toho a v rukách držel rýč jako kytaru. Pak přebírá štafetu Lobsang, který také zpívá, a jako vždy u toho dělá strašnou srandu.

Cyring umí !!!

Lobsang dodává pár krásných vět, např. když budete šťastní Vy, budu šťastný i já. Pak také s Lagpou dodávají, že my Češi teď máme nové tibetské přátele. Na Lobsangovo – Super!!!, asi nikdy nezapomeneme.

Jestli na někoho nezapomenu, tak to bude Asal, náš nepálský průvodce v Langtangu a pak Lobsang z Tibetu, fakt úžasní chlapíci.
Lagpa ještě dodává, ať podporujeme Tibet a šíříme to po Čechách, také děkuje, že naším zájezdem Tibeťany podporujeme, jelikož Lagpa se snaží vždy využívat tibetské lidi, hotely, restaurace atd.
A mimochodem Yamdrok znamená v tibetštině hodně štěstí, někdy se jezeru Yamdrok tso přezdívá také jezero štírů či tyrkysové jezero. Je to jedno ze čtyř posvátných jezer v Tibetu, další jsou Nam tso, Manasarovar a pak jedno ve východním Tiberu, které si ale jménem nepamatuji.