pátek 28. listopadu 2014

Deník - Nepál - Tibet 2014 - 23.10.2014 - Den 20 - Yamdrok Tso a cesta do Lhasy

Noc byla opravdu zajímavá, stanovat pět metrů od highway mezi Lhasou a Shigatse, to stálo za to. Občas projel traktor nebo auto, od jezera bylo dost vlhko, ale rozhodně byla menší zima nežli předešlé dny. Vstáváme v půl deváté, snídaně je pěkně venku u silnice, protože je celkem hezky a opět jsme si pochutnali na plackách s marmeládou, vajíčky atd. Rozloučili jsme se s dvěma kuchaři, každý jim dal 50 juanů a odjíždíme busem okolo desáté hodiny k jezeru Yamdrok tso.

na břehu jezera Yamdrok tso

Yamdrok tso je velké rozlehlé jezero, voda krásně průhledná, tyrkysová. Opravdová nádhera, voda je slaná a hodně studená. Tibeťané chodí okolo jezera koru, což je pěkná procházka na 7 dní. Vyjeli jsme až do sedla, v dáli vidíme na námi dobře známý ledovec NyemcheGanksank, pod kterým jsme ještě před pár dny stanovali. Nad ledovcem se vznáší krásné mráčky.

Yamdrok tso ze sedla, v pozadí ledovec NyemcheGanksank

Pokračujeme do Lhasy, je to 150 km, přijíždíme v půl čtvrté. Lhasa už není moc tibetské město, asi 95% je už čínské město. Je to dost smutné, Číňani si pro čínské turisty vybudovali i celou čtvrť, aby se tu cítili jako doma. My se ale ubytováváme ve staré tibetské čtvrti, Tibet Gorkha hotel. Opravdu krásný, starší hotel. A hlavně s teplou vodou.
K večeru se jdeme projít po městě, dojdeme až k náměstí Barkhor, ale k našemu překvapení se musí projít rámem, hlídají tu a prověřují policajti. Jak říkal Lobsang, ve Lhase už je policejních stanic tisíce a asi má pravdu. Tak prohlídku náměstí si necháme raději na jindy, pas prý ale pro vstup potřeba není, jen nesmíte mít zapalovač, abyste se jim tam nechtěli zapálit…
V půl sedmé jdeme na večeři kousek od hotelu, Lobsangův tip – Lhasa Namaste, tak jsem zvědavý. Chicken pallao za 35 juanů bylo celkem dobré, je to rizoto s kusy kuřecího masa. Večer si obcházíme koru kolem kláštera Jokhang a končíme v restauraci, kde mají celkem dobré lassi – studený jogurtový nápoj. Hlavně Pavel je tam velká hvězda a všichni se s ním chtějí fotit, asi má speciální auru J

lhaská restaurace, zdejší servírky mají hezký stejnokroj