pondělí 24. listopadu 2014

Deník - Nepál - Tibet 2014 - 19.10.2014 - Den 16 – Gyantse

Hotel fakt super, klimatizací jsme si pěkně zatopili. V devět snídaně, v deset odjezd k místnímu klášteru Palcho. Vstupné 80 juanů. Klášter nechal postavit první pančenlama.

knihovna v klášteře Palcho

Vedle je také obrovská stúpa Kumbum, plná svatyní budhů. V jednom chrámu tu mají také knihovnu, ručně psané svitky na ručně dělaném papíře nebo na jačí kůži. Jsou psané buďto indickým sanskrtem, nebo již přepsané do tibetského písma.

stúpa Kumbum se spoustou svatyní budhů

Následuje prohlídka pevnosti Dzong, kterou v roce 1904 dobyli Britové. Ale zjistili, že tibetská krajina je nehostinná a tak odtáhli. K obědu za 50 juanů grilovaný kuřecí steak s hranolkami, hodně dobře jsem se najedl. Jasmínový čaj tu dostanete k obědu většinou grátis, téměř v celém Tibetu.
V půl čtvrté odjíždíme do kempu, kde začne náš trek k jezeru Yamdrok Tso. Nejprve ale zastavujeme u jezera Mala Laka a dále v sedle Simi la. Pokračujeme k sedlu Karo la, ale dojeli jsme autobusem pouze kousek pod, do 4950 m.n.m., jelikož v průsmyku se platí vstup. Na naší aklimatizaci, jako přípravu na trek následující dny, to ale stačí. Původní plán byl, že do průsmyku půjdeme pěšky, ale jelikož máme zpoždění a byli jsme dlouho v Gyantse a včera v Shigatse, tento aklimatizační výstup absolvujeme pouze autobusem. Stejně je tu zima J.

tibetská pohádková krajina…

V průsmyku se okolo šesté večer kocháme pohledem na ledovec Nyemcheganksank – 7190 m.n.m. Poté klesáme do výšky 4680 m.n.m., vesnička se jmenuje Mayo. Je přímo pod ledovcem a je to naprosto úchvatné místo, plné klidu, pohody a nádherné krajiny všude okolo. Náš stanový kemp je již připravený – 6 stanů pro dvě osoby, velký jídelní stan a stan kuchařů. Na trek s námi půjde také šéf tibetské cestovky (človíček jménem Lagpa), která vše zařizuje, a zítra přijdou ještě jaci se svými pány, ti nám ponesou veškerá zavazadla, jídlo, stany, prostě všechno.

kemp pod ledovcem Nyemcheganksank

Okolo kempu se pasou početná stáda ovcí, přišli na návštěvu také jaci, je to tu prostě opravdu jako v pohádce. Jen tady na ten pravý Tibet nevěřícně koukáme, neskutečná krása, takhle pod nádherným ledovcem. Honáci ovcí se s námi snaží navázat komunikaci, ale anglicky umí asi 3 slova, smějí se na nás jako na nějaký úkaz. V sedm večer následuje večeře, no spíše jsou to hody hraničící s obžerstvím, to jsme tu ještě nezažili. První chod je polévka, houbová, takovou jsme tu ještě neměli. Poté každý vyfasuje talíř s rýží a na stůl se nosí asi 8 mís s různými dobrotami – zeleninový salát, jačí maso se zeleninou, brambory, rajčata s vajíčkem atd. Snědli jsme toho asi půlku a byli totálně přežraní. Pak se mastí opět kostky.
Toto bude bezpochyby úžasný zážitek, jediná chyba bude ta velká zima, opravdu velká zima.