středa 26. listopadu 2014

Deník - Nepál - Tibet 2014 - 21.10.2014 - Den 18 - Yamdrok Tso trek - Den 2

Zima byla ještě větší než včera a to naštěstí moc nefoukalo. V půl deváté byla snídaně, to byla ještě dost zima, ale potřebujeme dojít v klidu do cílového místa, tak raději vycházíme dříve. Hodinky, které měří teplotu, začaly fungovat až okolo půl desáté ráno, kdy svítilo sluníčko a to naměřily -9,7 °C. K ránu tedy bylo jistě minimálně -15 °C. K tomu je vlhko, a když navlhne spacák, tak už to k ránu není úplně ono.

v sedle Nyarong la, 5210 m.n.m.

V půl desáté vyrážíme a za hodinu jsme v nejvyšším bodě – sedlo Nyarong la má 5210 m.n.m. Je tu zima, fouká, ale také svítí sluníčko, tak to není tak strašné. Scházíme dolů, sledujeme fascinující zasněžené hory okolo. Navštěvujeme nomádskou rodinu, v jejich dočasném působišti – na zimu se, od konce října do března, přestěhují níže do svých zimních příbytků.

to je ten pravý Tibet …

Do stanoviště přicházíme okolo čtvrté hodiny, ale není tam voda, tak stoupáme ještě o pár desítek výškových metrů.

tam někde vpravo nahoře rozvineme náš kemp …

jaci v akci

Konečně jsme došli na místo, pěkně to tu fičí, takže noc bude zajímavá. Jsme na místě jménem Zenbuk, 4960 m.n.m. Okolo páté máme postavené stany, následovala tibetská whisky, kterou přinesl Lobsang, mimochodem byla pěkně hnusná. Následují kostky, večeře a ulehnutí ke spánku. Na “větrné hůrce” to pěkně fouká, asi bude hezká noc.

Shrnutí dne treku
Délka dnešní cesty – odhadem 12,5 km
Převýšení – z 5080 m.n.m. do 5210 m.n.m
Ubytování – Zenbuk, 4960 m.n.m., stanový kemp
Na cestě – 7 hodin

O Tibetu
Tibet byl sjednocen králem Somcengampem, v 7. století.

Cestování
Tibeťané potřebují povolení, pokud chtějí cestovat do jiného regionu Tibetu, i např. řidič, který pro nás jel z Lhasy do Zhangmu. Povolení navíc platí pouze 1 měsíc. Šéf cestovky také vyprávěl o svém útěku do Indie v roce 1984, kde se učil anglicky. Po 4 letech se opět ilegálně vrátil zpět, prý mu nevyhovovalo podnebí. Číňani na to přišli a měl velké problémy – dennodenní návštěvy doma, výslechy, dostal se na blacklist, takže 6 let nemohl ani ze své vesnice – bydlel asi 40 km od Lhasy u rodičů. Do vězení ale naštěstí nešel, vysvětlil jim, že je z početné rodiny, a že se tam pouze učil anglicky.

Export
Tibet exportuje hlavně ovčí vlnu a pak také hodně léčivých rostlin.

Zajímavost
Od roku 2015 bude zakázáno provozovat auta značky Toyota pro turistické potřeby. Číňani nemají totiž rádi Japonce, a tak japonská auta budou nahrazena čínskými.