sobota 29. listopadu 2014

Deník - Nepál - Tibet 2014 - 24.10.2014 - Den 21 - Lhasa - Jokhang a Sera

Dnes jsme po deváté hodině vyrazili na hlavní Lhaské náměstí Barkhor, kde je nejposvátnější chrám v Tibetu - Jokhang. Okolo chrámu vede kora, kterou šlo stovky lidí, někteří i formou prostrace. Před samotným chrámem je také spousta lidí, kteří dělají prostraci. Spousta Tibeťanů čeká frontu, aby se dostalo dovnitř. My jako turisté musíme za vstup zaplatit 80 juanů, ale frontu čekat naštěstí nemusíme, pro turisty je tu speciální vstup. Uvnitř je spousta kaplí s budhy, opravdu krásné místo. Pobýval tu také Dalajláma, když se učil od lámů. Od jednoho mnicha dostáváme takové posvátné šály, Lobsang říká, ať je dobře uchováme, jelikož je to velká vzácnost, když to mnich někomu takto dá, a že nás to bude chránit, i když to bude pouze ležet někde doma. Ze střechy je krásně vidět na náměstí Barkhor, už to ale není to, co to bývalo -  dříve to bylo náměstí s tibetským tržištěm, Číňani ale tržiště zrušili.

chrám v klášteru Jokhang, ve kterém pobýval Dalajláma

Dále jdeme do menšího chrámu – Murumn ba (ba jako starý), kde se může i fotit, a je tu jeden moc příjemný mnich, který bubnuje na buben a odříkává mantry. Tak to se musí natočit. Dále navštěvujeme další menší chrám, a to Karmasha. Tyto malé chrámy jsou opravdu jen pro místní, většinou zastrčené na tibetských dvorech, někdy jsou umístěné třeba i v patře pavlačových domů.
Oběd si dáváme v typické restauraci pro místní, i cena tomu odpovídá – thukpa za 10 juanů, navíc moc dobrá. Je to obrovský rozdíl, jinak je tu totiž opravdu draho. V těch turistických restauracích jistě dráž nežli u nás. To nejdražší jsou tu určitě vstupy do památek, to se Vám protáčí panenky.
Odjíždíme do klášteru Sera. Dosti velký, na kraji Lhasy a také zajímavý. Mniši tu mají každé odpoledne takový zajímavý debatní kroužek, pořádají ho venku a vysvětlují si mezi sebou např. význam některých posvátných svitků, za pomocí zvláštního tleskání zdůrazňují důležitost svých slov a svého vysvětlení významu. Pro turistu opravdu sranda.

debatní kroužek mnichů v klášteru Sera

V klášteře strávíme příjemnou hodinku a půl a odjíždíme zpět do centra, kde nás čeká večeře u jedné rodiny, říkají tomu home kitchen restaurant“. Jdeme prakticky do tibetského bytu, který je ale předělán pro potřeby turistické. Jídlo je vynikající, skládá se asi ze sedmi pokrmů, které se servírují v mísách – Momo, jačí maso, tofu, zeleninový salát, nudle atd.. Za 40 juanů jsme si fakt pochutnali.
Večer končíme opět ve stejné restauraci jako včerejší noc, kafe jim došlo, tak zase lassi. Pavel jde opět pozdravit kuchaře do kuchyně, byli celkem překvapení, ale rádi. Začínáme tu být profláklí…