úterý 12. dubna 2016

Deník - Kuba na kolech 2016 - 12.04.2016 - Den 18 - Cesta do Trinidadu

Noc v case byla naprosto kouzelná. Krásný dřevem obložený pokoj. Vedle krásná restaurace na terase, pod tím teče řeka a okolo ní pobíhají koně.

Jeepem jedeme asi 20km do městečka Bartolome Maso, kde na nás čeká již náš minivan. Kluci řidiči se s námi vítají, jako kdyby nás neviděli pět let, je to příjemné přivítání. Cesta z horské vesničky Santo Domingo je vysekaná v horách, musím tu Kubánce pochválit, protože jsou to kopce šílený, jede se nahoru a dolů v takových stoupáních a klesáních že to je pouze pro jeepy. Silnici ale udělali poradně širokou, navíc je tu nulový provoz.

Pokračujeme přes Bayamo do Camagüey, to je asi 200 km a cesta na čtyři hodiny.

občerstvovna s fresh džusy u silnice

Camagüey je město, které bývalo za koloniálních dob velmi bohaté. Proto také bylo cílem pirátů a bukanýrů, kteří ho několikrát dobyli. Je to spleť úzkých uliček aby to pro piráty nebylo tak jednoduché se městem prodrat, ale nestačilo to. Každopádně v městečku je hodně budov na více náměstích, které stojí za vidění.

kravičky na pastvě a pohled na krajinu centrální Kuby

Pokračujeme dále po kubánské centrální silnici, která je v každém směru jednopruhová na Sancti Spiritus a dále až do Trinidadu.

náměstí v Camagüey

Kubánci začali tímto směrem ze Santiago de Cuba do Havany stavět dálnici se sovětskou pomocí ale po pádu sovětského svazu pomoc skončila a dálnice se přestala stavět. Kubánci na to prostě nemají peníze.

Z Camagüey do Trinidadu to máme za pět hodin. Večer se jdeme podívat na náměstí, jsou tu takové schody, na kterých se posedává a nosí tu až pod nos mojito. Tolik turistů jako v Trinidadu jsem na Kubě ještě neviděl.

O Kubě
Zas tu v centrální části Kuby vidíme všude tu bídu. Hlavním dopravním prostředkem je tu na vesnicích kůň. Ve městech pak cyklorykša. Někde se tu cukrová třtina sklízí ještě ručně. Jak jsme také viděli na několika místech, na zpracování např. cukrové třtiny se používají ruční lisy nebo velmi jednoduché lisy s motorem. Opravdu strašně zaostalá země. A rozdíly mezi lidmi jsou tu jistě mnohem větší nežli u nás. A pokud sem vletí Američani, tak to bude ještě horší.

Jak říkal náš průvodce Manuel, Kubánci neřeší, co bude za rok za měsíc a dokonce ani zítra, většina řeší pouze přítomnost neboli z ruky do huby. Také si myslí, že se to i přes uvolňování různých mezinárodních bariér stejně nějak brzo nezmění, a tím myslí celou Kubu obecně.