středa 14. ledna 2015

Deník - Mexiko 2014 - 13.12.2014 - Den 04 - Chichen Itza a Izamal

Dnes opouštíme Valladolid a přesouváme se dále na západ. Jelikož nechceme v Chichen Itzá „chytit“ spousty lidí, vstáváme v šest ráno a přesouváme se do Chichen Itzá, což je asi 50 km od Valladolidu. V Chichen Itzá jsou opět památky mayské kultury, turisticky jedno z nejnavštěvovanějších míst na Yucatánu. V hotelu Dolores Alba, kde jsme původně měli spát, si dáváme snídani a v osm hodin jsme v Chichen Itzá. Za chvíli budou otvírat, jsme tu prakticky sami, před námi asi 3 lidi, takže tu budeme mít dost klidu na prohlídku. V Chichen Itzá jsou ty nejzachovalejší mayské památky na Yucatánu, některé z nich jsou navíc hezky zrekonstruované. Vstupné je 204 pesos. Lokalitě dominuje El Castillo, 24 metrů vysoká pyramida, dále je tu míčové hřiště (hra pelota, která se na něm hrála, se hrála tak, že 2 družstva se snažila házet míč do takových kruhů, poražené mužstvo bylo obětováno, alespoň tak se domnívají odborníci), chrám válečníků, observatoř atd. Všechno je to moc krásné, ale bohužel na památky se nedá vylézt, takže se jen obcházejí okolo. Ek Balam byl sice menší, ale měl lepší atmosféru, jelikož je celý schován ve velké džungli, zde to je hodně upravené - jak anglický parčík. Ve stáncích se tu dají koupit velmi hezké dřevěné masky s mayskou tématikou. Nejdříve si kupuji takovou asi 30 cm vysokou, ta stojí 300 pesos. Pak ale „bohužel“ uvidíme tak krásnou masku, asi 1 metr vysokou a já po velkém dumání ji za 700 pesos kupuji, no jsem zvědav, jak ji budu převážet do Evropy. Mimochodem prvotní cena byla 1500 pesos a po drobném snažení jsem tu cenu dostal na 700 pesos. Doprava bude trochu oříšek... Chichen Itzá opouštíme okolo půl jedenácté, to už se sem začínají sjíždět autobusy turistů, stánkaři už mají vybaleno spoustu suvenýrů a začíná ten pravý lov na turisty, ještě že toto jsme nemuseli absolvovat, po ránu tu totiž těch stánkařů bylo jen pomálu.

mayská pyramida v Chichen Itzá

V Izamalu jsme okolo dvanácté hodiny, bylo to jen asi 70 km. Je to menší městečko, máme to při cestě do Meridy. Izamalu se někdy říká La Ciudad Amarilla - žluté město, jelikož alespoň v centru jsou všechny fasády natřené žlutou barvou. V Izamalu jdeme na oběd do restaurace El toro, hned vedle františkánského kláštera Conviento de San Antonio de Padua. Restaurace byla vybraná podle průvodce a byla fakt super. Dal jsem si Enchiladu za 55 pesos a bylo to moooc dobré, takže zde to mohu jistě doporučit. Následuje prohlídka kláštera, byli jsme ale prakticky jen v kostele, který je moc hezký. Ono celé to město je celkem hezké, alespoň v centru. Mají tu nějakou pouť, takže je tu celkem dost lidí, všude stánky a vyhrává muzika. Druhá věc, kterou je tu možné navštívit je pyramida K'inich K'ak' M'o, ale po těch v Chichen Itzá a hlavně Ek Balamu, na kterou se dalo i vylézt, je tohle o něco slabší. Na druhou stranu je odsud nádherný výhled na město, a to především na františkánský klášter. Původní plán tu byl přespat, ale po kafíčku na náměstí se rozhodneme přesunout do Meridy. Od Cancunu totiž nemáme až do Chetumalu zarezervovaný žádný hotel, což se ukazuje jako velmi dobrá volba, a tak máme celkem volnost. Mimochodem např. ve Valladolidu se ukázalo, že ceny hotelu na booking.com jsou větší nežli cena, za kterou hotel dostanete, pokud přijedete napřímo. Cena hotelu ve Valladolidu byla po slevě 980 pesos, za dvoulůžkový pokoj na jednu noc. Po druhé hodině teda odjíždímě směr Merida, čeká nás okolo 70 km a po čtvrté hodině jsme v Meridě.

Merida je největší město na Yucatánu, žije tu 1 milión lidí. Při vjezdu do města se to nezdá, ale pak jsme dojeli do centra a věřit začali. Ulice jsou tu prakticky všechny v centru jednosměrné, máme tu pěknou zácpu a lidí jsou tu plné chodníky. Měl jsem vyhlídnutý hotel Dolores Alba, a tam také směřujeme. Nachází se na Calle 63 a vypadá velmi dobře. Necháme si ukázat pokoje, cena dvoulůžkového je 650 pesos na noc, tak to bereme. Mají tu i bazén, tak se jdeme trochu osvěžit. Pak se jdeme cournout po městě, ale již okolo šesté zapadneme do jedné z restaurací, kterou jsem vyhrabal někde v nějakém cestopisu - La Chaya Maya. Restaurace je kousek od hlavního náměstí, prostředí je krásné, obsluha je také super a jídlo je vynikající. Akorát jsem neměl šťastnou ruku s výběrem, dal jsem si takovou bramboru s masem zabalenou do banánových listů, takže moje jídlo hodnotím jen jako velmi dobré, cena 70 pesos. K pití jsem měl Chaya, nevím přesně, co to je, každopádně je to limonáda se šťávou z limetek, je tam cítit ještě něco jako máta a je to vynikající. Po večeři už jen na skok do vedlejšího baru na panáka tequily a jde se na hotel. Zítra bude klídek, budeme celý den jen v Meridě.