neděle 25. ledna 2015

Deník - Mexiko 2014 - 1.1.2015 - Den 23 - Přílet do ČR

Let byl v pohodě, samozřejmě jsme od letušek žádné zázraky nečekali, i když jsme trochu doufali, že třeba roznesou něco k pití, jelikož letíme na silvestra. No jo no Delta Airlines... Dosedli jsme již před desátou hodinou v Amsterodamu.

V Amsterodamu čekáme téměř čtyři hodiny a pokračujeme do Vídně a to KLM, let KL1847, odlet 14:25 plánovaný přílet 16:15. Zde na security se mi ptali co to jako vezu... tak jim říkám masku z mexika... tak to dvakrát projeli skenerem a pak dali pokoj, pro jistotu mě ale nechali vyndat skoro všechny věci z malého batohu. Masku jsem pronesl v pohodě i do letadla.

Ve Vídni jsme přistáli na čas, někdy okolo čtvrté hodiny odpoledne. Chtěli jsme jet se Student Agency do Prahy, ale bohužel volná místa během letu byla fuč. Dopředu jsme to nechtěli kupovat, jelikož jsme nevěděli, jestli nebudeme mít zpoždění a tak. Bereme si taxíka na letišti, který nás za 34 EUR dovezl na autobusové nádraží Erdberg, odkud jezdí Eurolines v 18:00 do Prahy, cena 22 EUR. Míst mají volných spoustu, takže kupujeme lístek, ale to tady nestačí, na vedlejší přepážce se půl hodiny před odjezdem musí udělat check-in, což známená že paní si vzala jízdenku a půlku si odtrhla. K tomu nám dala nějaký papírek, který si pak řidič vybírá. Zajímavé také bylo, že ke koupy letenky byl potřeba pas.

Eurolines jede přímo do Prahy a přijíždíme na Florenc okolo desáté. A tím končí naše dlouhá cesta do Mexika.

A co říci o výletu a Mexiku?
Pár věcí jsem se zase přiučil. Rozhodně se vyplatí vzít si sebou navigaci a to i pro případ, kdyby se necestovalo půjčeným autem, a samozřejmě dobrého průvodce.

Jak hledat ubytování:
Nejlepší je si ubytování hledat přes booking.com, což jsem ostatně dělal, ale následně ho nerezervovat ale nechat to až na místě.
- Bývá to tak o 10 procent minimálně levnější (provize pro booking), dále je možno si pokoj před zaplacením prohlédnout a pokud se nelíbí tak se jít prostě podívat jinam
- někdy se dá ještě ukecat sleva za to, že se bere více nocí či více pokojů
- nejlepší průvodce je od Lonely Planet, kde se dají pro každé městečko najít doporučené hotely s krátkou recenzí a cenou, i když ta samozřejmě není většinou již aktuální ale pro představu velmi dobré.

Výběr restaurace:
- opět je možno použít průvodce či se podívat na tripadvisor.com

Ceny:
Určitě nás překvapili ceny, které jsou buďto v přepočtu na koruny stejné jako v Čechách ale spíše vyšší. V restauraci se najíte okolo 100 pesos, tzn. 160 Kč, kafe tak 35 pesos atd. Vajíčka k snídani dostanete tak za 60 pesos... To nám také dělalo trochu čáru přes rozpočet a všichni jsme tam nechali všechny dolary a ještě vybírali z karet další hotovost či kartami rovnou platili. Jediné co je levné, je benzin neboli gasolina, brali jsme v Pemexu vždy Magnum 87, který stojí 13 pesos za litr. Levné jsou tu také banány, do 10 pesos za kg. Ostatní ovoce a zelenina, možná ještě kromě pomerančů je tu drahá - např. jablka 40 pesos za kilogram. Člověk si říká, jak vlastně tu ty mexičané přežívají, pokud berou průměrně osm nebo deset tisíc pesos, fakt žádná sláva.

Drahé tu jsou také vstupy do památek, začíná to někde u 50 pesos ale na ty nejznámější je to i okolo 200 pesos.

Co se možná trochu nepovedlo či co bychom udělali jinak:
- tak trochu nás může mrzet, že jsme nenavštívili žádný ostrov - buďto Isla Cozumel nebo Isla Mujeres. Ale jednosměrná jízdenka přívozem stála 19 USD a to si teda myslím je trošku moc.
- ubytování v Hacienda Morelos v Puerto Morelos bylo fakt špatné, ale nic volného za rozumnou cenu nebylo. I ta cena za tohle špatné ubytování byla premrštěná - 1500 pesos za noc a pokoj pro dva lidi. Tohle vědět, tak bychom vyměnili Puerto Morelos za Tulum, kde jsme za nižší cenu než stáli dva pokoje v Hacienda Morelos, měli krásný apartmán pro čtyři osoby.
- v Cancunu nemá cenu se zastavovat ani na jeden den, fakt tu nic není, jen turistický blázinec, spousty lidí a smog. Navíc je to ošklivé město. Možná že na Isla Cancun je to trochu hezčí, ale turistů tam bude ještě mnohem více.

Jak zhodnotit výlet
Výlet se jistě hodně povedl, viděli jsme téměř vše, co jsme měli v plánu. Mayské památky byly nádherné, je vidět že mexičané se snaží ty památky rekonstruovat a otevírat veřejnosti. Těch mayských sídlišť tu ale bylo spoustu, takže stejně člověk neuvidí všechny, po prvním týdnu na mayských pyramidách se vám už o nich skoro zdá. Krásný byl také výlet za plameňáky v Rio Lagartos. A samozřejmě, na východním pobřeží jsou nádherné pláže, pro mě určitě zvítězil Tulum, nádherná pláž, která není přeplněná lidmi.

Určitě je sranda a také se vyplatí při nákupech smlouvat, cena se dá stlačit na padesát procent.

Určitě se vyplatí umět trochu španělsky, i když je Yucatán dosti turistický, tak anglicky se tu domluvíte spíše pouze na východním pobřeží, kde se soustředí turistické resorty a na Američany jsou tu zvyklý. Asi se to bez španělštiny dá rukama nohama, ale bylo by to někde dosti složité, protože někde ani v hotelech ve městech neumí slovo anglicky.

Hodně nás také překvapili všude přítomné příčné prahy na silnicích, autem jsme ujeli 2800 km, takže těch prahů bylo stovky a stovky, někdy máte třeba pro jistotu tři za sebou. Někdy jsou tak vysoké že jsme o ně škrtali spodkem auta a pak se modlili, aby se někde něco neutrhlo.

Na silnicích je tu fakt na každém kousku nějaká hlídka policie ci vojáci. Občas vás zastaví a vyptávají se, někdy chtějí vidět papíry od vozidla, řidičák, nebo kufr. Asi chtěli nějaký úplatek, ale když jsme dělali blbý a že neumíme slovo španělsky, vždycky jsme prošli i bez úplatku. Nikde jsme se tu necítili nějak ohroženě a nikdo se nás nepokoušel okrást, jen možná při posledním čepování benzínu, kdy jsme platili 200 pesos pětistovkou a vrátil mi jen 50 pesos, ale když je mu řekl, že jsem mu dal 500 tak to pak vrátil celé. Někde tu lidé žebrají způsobem, že natáhnou přes silnici provaz a chtějí zaplatit za průjezd, stačí to ignorovat, nebavit se s nima a počkat až ho dají pryč anebo to rovnou projet.

Takže návštěvu Mexika, konkrétně Yucatánu, lze jen doporučit, nejlépe zkombinovat návštěvu mayských památek, koupání v cenotech, prohlídku měst jako je Valladolid, Merida a Campeche, a válení u moře, protože moře a pláže tu jsou fakt krásné. Nejsem sice moc válecí typ, ale musím přiznat, že po pár dnech na pláži, s drinkem pod slunečníkem, občas skočit do moře, se mi tento styl dovolené začínal líbit. Určitě, pokud má někdo více času nebo mu nevadí přepravovat se nočními autobusy, by bylo dobré navštívit např. střední mexiko, kde v dávných dobách vládli Aztékové a další kultury, a vidět zas trochu něco jiného z dávných kultur na území Mexika.