čtvrtek 12. ledna 2017

Deník - Vietnam 2016 - 9.1.2017 – 12.1.2017 - Saigon a odlet do ČR

09.01.2017 - Den 19 - Saigon

Dneska bohužel před polednem opouštíme Hoi An resort a letíme do Saigonu. Na letiště to je okolo 8km a stojí to okolo 100 000 VND.

Letíme s Vietnam Airlines let VN1814 pravidelný odlet 13:40.

Trochu se nám to zpozdilo, ale let je pouze 30minut. Ve tři jsme v Saigonu, který nás přivítal 36stupni, v Čechách je okolo minus dvou stupňů, ještě před pár dny bylo mínus deset, to bude hezký teplotní šok.

Bereme taxíka hned na příletové hale, jednotná cena 200 000 dongů do centra Saigonu, taxik nás doveze až kousek před hotel. Sunny guest house už známe, přesto tu malinkou uličku nechytíme na poprvé.

Saigonská doprava

V hotelu si nakonec objednáme půldenní výlet na zítra do Cu Chi tunelů. Doprava a průvodce za 250 000 dongů u Kim Travel. Vstupenka do tunelů pak dalších 110 000 dongů.
Je tu zase k večeru krásný provoz, k nehnutí. Chodci tu jsou jak obtížný hmyz, přednost tu má jedině vetší a silnější auto. Armádní muzeum nestiháme, mají jen do 17:00. Kousek opodál ale stojí hezká pagoda - Vinh Nghiem pagoda, první opravdová a starobylá pagoda, kterou ve Vietnamu vidíme.

Ostatní pagody a rádoby náboženské stavby jsou nové a maximálně kýčovité.
Hned vedle je tibetský chrám, kde to vypadá, že za chvíli začne modlitba. Taková oáza klidu v tomto šíleném osmimiliónovém městě.

Pak jdeme navštívit zdejší nejznámější tržnici Ben Thanh market, která je i ve znaku města. Zde si dáváme celkem dobrou večeři, i když to jídlo na první pohled nevypadá valně. Ale to, že mi naúčtují 5000 dongů za použití ubrousku, tak tím u mě skončili.

Marně tu zkoušíme najít a koupit nějaké rozumné dárky. No představte si vietnamskou tržnici v Čechách, akorát roztaženou po celém městě. Takže zatím to vypadá pouze na čaje, kafe a možná nějaké sušenky.

Ubytování: Sunny Guesthouse, Saigon.  Cena 700 000 dongů za dvoulůžkový pokoj na noc. Doporučuji.

10.01.2017 - Den 20 - Cu Chi Tunely

Začínáme obvyklou saigonskou snídaní v pekárně ABC bakery & cafe kousíček od hotelu na ulici Pham Ngu Lao. Mezitím kupuji sluneční brýle Rayban za 150000 dongů a druhé za 100000 dongů. Jsem zvědav, jestli je dovezu alespoň do Čech celé.

V osm nás vyzvedává v hotelu pracovník Kim Travel a jdeme s ním na roh ulic de Tham a Bui Vien, kde mají cestovku. Původně jsem chtěl přes jinou cestovku, ale recepční nám doporučila tuto. Je to za stejnou cenu, tak proč si nenechat poradit.

V půl deváté se vyráží, je to 60 km a bude to tak na minimálně dvě hodiny. Jako na každém organizovaném zájezdu se musí vyplnit docházka;-).

Než však dorazíme do cíle, musí být povinná přestávka neboli jakoby WC ale u baráku s turistickými blbostmi za přemrštěné ceny, stejně jako při cestě do Halong Bay.

Po třech hodinách jsme konečně dorazili do Cu Chi. Je to samozřejmě dosti turistické. Následuje přednáška našeho průvodce. Moc jsem toho nepochopil, za zmínku stojí, že těch tunelů udělali vietnamci 250 km za těch 20let války, kdy se řezali severní Vietnamci podporovaní sovětským svazem a jižní vietnamci podporovaní hlavně USA. Hodně tech tunelů vedlo až k řekám, kterými sem dopravovali zásoby a zbraně. Další cesty vedli po moři a taky přes Cambodžu.

na výcviku u Vietkongu

Pak následuje procházka džunglí a nakonec dvakrát prolézáme samotnými tunely. Některé jsou vysoké 1,4m a jiné jen 1m. No celkem hezký zážitek. Následuje zastávka u střelnice, kde si člověk může vystřelit např. Z AK-40, M 16 apod. ale musíte si koupit minimálně 10 nábojů za cenu 500 000 VND.

Cu chi tunnels, moc místa tu fakt není

Následuje ochutnávka vietkong jídla, asi to byly sladké brambory, celkem dobré. No a tím to po dvou hodinách končí. Další dvě hodiny se kodrcáme do Saigonu. Průvodce vybíral 110 000 dongů za vstupné a dalších 250 000 dongů budeme platit na hotelu, kde jsme si to objednali. Odjezd po 8:30, příjezd v 15:30. Myslím, že to za to stojí, navíc když v okolí Saigonu, ani ve městě samotném, toho moc k vidění není.

Večer jsme objevili super restauraci hned o ulici vedle na Duong Bui Vien, jmenuje se Phuong cafe.
Pak se jdou nakupovat dárky. To myslím ma smysl pouze na ulicích Bui Vien, Pham Ngu Lao a hlavně Duong Le Loi. Nakonec těch věcí mam celkem dost. Hlavně kafe a čaj, jinak to jsou blbosti.

11.01.2017 - Den 21 - Saigon

Začínáme obvyklou saigonskou snídaní v pekárně ABC bakery & cafe.
Pak se jde do War Remnants muzea, muzeum vietnamské války. Pár tanků a vrtulníků především americké armády. Vevnitř v budově spousty fotografií s popisem. Dosti poučné co tady Američani napáchali za hrůzy svým napalmem a chemickými zbraněmi. Vstupné 15000 dongů a pozor, v poledne mají pauzu a všechny turisty vyženou.

Pak jdeme hezkou dálku do historického muzea, vstup 15000 dongů. Bylo to spíše na zabití času, moc jsme od toho nečekali a to se také potvrdilo. Je to taková směsice historických oděvů, zbraní, vykopávek apod. Muzeum je v hezké historické budově. Vedle muzea je pak jeden temple, který tu nechali postavit francouzi.

Saigon

Vedle je ještě botanická zahrada, ale nevím jaké kvality, vedle botanické zahrady pak najdete tu zoologickou. Ale nebyli jsme tam, jelikož na první pohled to nevypadalo lákavě a už se nám nikam nechtělo. Zbytek dne pak probrouzdáme po saigonských ulicích. V tržnici kupuju za 30 000 dongů jediný suvenýr a to vietnamský klobouk. Jídla s citronovou trávou nám tak chutnala, ze si necháváme odvážit 300 gramů za 90000 dongů. Jsme tu zas z toho horka propocený a ulepený, a to nás ještě čeká celá cesta do Čech.

skůtr všude kam se podíváš

Z hotelu si bereme taxi na letiště za 207 000 dongů.
Letíme ze Saigonu do Istanbulu letem TK0166 pravidelný odlet 21:10. Odlet se zpozdil asi o půl hodiny, spíše ale budeme napjatý v Istanbulu, jelikož hodně letů se tam dnes rušilo. A další šok nás bude čekat teplotní. V Saigonu přes 30 stupňů celsia, v Čechách je až mínus dvacet.

12.01.2017 - Den 22 - Přílet do ČR

Tak letělo se hezky, i když zpáteční cesta je proti větru, takže se letí místo osmi hodin jedenáct. Měli bychom pokračovat letem TK1767 do Prahy, plánovaný odlet 8:25 tak uvidíme.
No a zde bych shrnul, jak se mi ve vietnamu líbilo.

O Vietnamu
No co bych k tomu řekl. Mám takové rozpolcené zážitky. Šokoval mě ten šílený provoz ve dne v noci, především v Hanoji a Saigonu. Kdyby tu místo těch miliónů skútrů jezdili auta, tak už by se tu vůbec nehli. V Saigonu navíc strašné vedro. Dá se také říci, že téměř všude je tu bordel, ono třeba najít v některých městech odpadkový koš je skoro zázrak.

Hanoj se mi docela líbila, Halong Bay na severu je taky krásná, pokud ale budete mít štěstí na slunečné počasí. Saigon se mi moc nelíbil, je to ještě větší město než Hanoj a ty zácpy stojí za to. Ve městech toho k vidění moc není, v těch menších na deltě mekongu kromě pár pagod prakticky nic. Tam nezbývá než si půjčit loďku a jet se projet po mekongu. Ale čekejte hodně špinavou řeku a spousty odpadků, které do ní vietnamci hodí. To jim ale nebrání v tom si v té vodě prát prádlo a dokonce si čistit zuby. Hodně Vietnamců bydlí na březích mekongu a nebo přímo na Mekongu.
Velký dojem na mě udělal Tra Su forest u Chau Doc, to je opravdu překrásné místo, jen škoda, že ty projížďky loďkou jsou tak krátké. A ostrov Phu Quoc? Představoval jsem si ho jako malý klidný ostrůvek, ale to rozhodně není. Resort jsme měli až za hlavní silnicí takže cestou na pláž jsme ji vždy přecházeli, provoz jak blázen všude bordel, nedodělané chodníky atd., na to kolik se tu platí za pobyt, by se vietnamci měli polepšit. Samotný resort byl však super.

Ale jinak toho tu moc vietnamci nemají. Možná to všechno komunisti zrušili, nebo je to proto, že 80 procent Vietnamců je bez vyznání, takže starých náboženských staveb tu moc nenajdete.
Jezdit tu všude na vlastní pěst se určitě dá, stojí to ale čas zjistit si, kdy to člověku jede do dalšího města a přizpůsobit si podle toho program. Města jsou navíc dost roztažená a autobusové nádraží bývá kilometry daleko od centra a pořád tu berete taxi, což ale není zas tak drahé - okolo 13000 VND za kilometr plus okolo 8000VND nástupní sazba. Prostě dopravou tu ztratíte spoustu času.

O Vietnamcích
No nemají to tu lehké. Je tu všude dost chudoba, takže člověk se pak diví kolik chtějí cestovky za nějaké výlety a platit se to člověku rozhodně nechce.  Vydělávají okolo 2 000 000 VND měsíčně, v přepočtu na naše okolo 2000 CZK. Když se budete stravovat jako vietnamci, dáte za jedno jídlo okolo 50000 VND někde možná méně.

Když jsem viděl ty kutlochy, ve kterých bydlí vietnamci v Saigonu přímo v centru města, v postranních uličkách z hlavních ulic, bylo mi jich líto. Navíc ten všudypřítomný šílený provoz, smog a horko. Hygienu moc neřeší. Maso se tu prodává na ulici, samozřejmě hezky vystavené na sluníčku, chlazení se tu moc neřeší.

Vietnamci jsou ale docela v pohodě, přišlo mi, že v Hanoji jsou trochu usměvavější, ale jsou většinou dobráci. Třeba na Phu Quocu se nám hrozně omlouvali a třikrát vysvětlovali, proč jsme platili poplatek za jednu noc za druhý pokoj, jelikož kluci rezervaci zrušili včas, ale oni tu informaci z bookingu nedostávají. Peníze nam vrátili. Všude v hotelech nás oslovovali sire, to jsem se vždycky smál.