neděle 27. března 2016

Deník - Kuba na kolech 2016 - 27.03.2016 - Den 02 - Havana

Tak v noci jsme toho moc nenaspali. Vevnitř je totiž ještě hůř než venku, jak jsme poté zjistili. Navíc tu možná až do šesti ráno hučela šíleným způsobem klimatizace. Ale snídaně na case hezky v soukromí byla super super.

Dnes byl jen jeden úkol a to prolézt Havanu. Bydlíme v ulici Barcelona, asi 200 m od kapitolu takže jsme prakticky v naprostým centru. Jdeme nejdříve procházet čtvrt Havana Vieja neboli stará Havana. Ty uličky jsou starý ale ty domy co tu po sobě nechali španělé jsou překrásné. Navštívíme také katedrálu, opravdu nádhera, akorát se tam odehrává velikonoční mše. Procházíme až k zálivu, který tu udělali na ochranu města, na druhém břehu je pevnost. Všude tu vládne taková pohoda, nikdo nikam nechvátá. Spousty lidí jen tak sedí na ulici před domem a koukají co se děje okolo. Samozřejmě všude přítomná ta stará nádherná auta. Na silnicích ale žádné zácpy nehrozí. Jezdí tu aut celkem málo a jezdí takovým pohodovým tempem, ono víc jim to taky asi nejede, a hlavně kam spěchat.

Něco o Kubě
Počet obyvatel asi 10 mil. Z toho v Havaně 2,5 mil. Mají tu dvě měny, peso convertible - to je hlavně pro turisty, s tím se platí v restauracích a obchodech. Přepočet je 1 Euro = 1 peso convertible přibližně. Co se platí v tomto pesu tak vyjde vždy celkem draho. Pak tu je peso cubana, přepočet 1 peso convertible = 24 pesos cubana. Takže neco okolo naší jedné koruny. S tou se platí třeba u místních, kteří mají na ulicích stánky s občerstvením. Co se platí touto měnou, vyjde vždy hodně levně. Něco se dá platit v obou měnách, všechno tohle určuje stát.

Ceny v restauraci

Zmrzlina  - 3 pesos cubana
Vařená kukuřice - 10 pesos cubana
Pizza malá - 10-20 pesos cubana

Výměna v bance probíhá také zajímavě. Je k tomu nutný pas nebo jeho kopie. Konvertibilní pesa se smění za eura normálně. Ale pesos cubana je nutné měnit pouze z pesos convertibles, za eura vám je nevymění.

živé muzeum aut, Havana

V obchodech s jídlem tu fakt moc věcí nemaj, oni toho tu vůbec moc nemají.
Sedáme do autobusu stylu hop nebo jak se to jmenuje, který tu krouží městem a ze kterého lze kdekoliv nastoupit a vystoupit. Navíc má své zastávky. Cena je 10 pesos convertibles. Projíždíme okolo zálivu, pak chvíli centrem okolo Havana Vieja a pak po Malecónu což je krásná silnice s promenádou podél pobřeží. Autobus nás veze okolo Necrópolis de colón neboli Kolumbova hřbitova, který je třetím největším hřbitovem s hrobkami na světě. Vypadá opravdu nádherně. Míjíme také ruskou ambasádu, což je neuvěřitelná stavba, vypadá to jak pevnost a věž dohromady. Autobus nás doveze až na Plaza de la Revolución, kde je nejvyšší stavba Havany - nádherný memorial José Martí. Pak se vracíme busem na Malecón, kde vystupujeme a pokračujeme po Malecónu pěšky. Stále sledujeme tu opravdovou nádheru, co tu po zdejších ulicích jezdí. Další krásná věc je Prado neboli paseo de Martí neboli krásná pěší promenáda obklopená stromy a tak jako všude tu na člověka dýchá naprostá pohoda, bezstarostnost zdejších lidí.

Capitolo Nacional, Havana

Pokud to shrnu tak prostě Havana, na to kolik je tu zaplivaných ulic, zbořených či rozpadajících se domů, je opravdu neskutečně krásné město. Spousta ulic je doslova obsypána zelení. K tomu ti všichni lidi tak v pohodě, krásná stará auta na každém kroku. No prostě jednoznačně doporučuji k návštěvě. Opravdu tohle překonalo má očekávání a to nemluvím o další spoustě překrásných staveb jako národním muzeu, muzeu revoluce apod.

havanský bar

Večeři zkoušíme v čínské čtvrti, ale nebyl to žádný zázrak. Zato mojito v baru s živou muzikou to už stálo za to. A nebylo rozhodně ani jedno ani dvě;-)