sobota 26. března 2016

Deník - Kuba na kolech 2016 - 26.03.2016 - Den 01 - Odlet na Kubu

Tak se letí na Kubu a hned v plné parádě pěkně s kolem. Letíme následujícími lety:
OK616 Praha - Amsterdam, odlet 7:00, přílet 8:40
KL757 Amsterdam - Panama city, odlet 11:20, přílet 16:35
CM230 Panama city - Havana, odlet 21:33, přílet 1:10.

Tentokráte se jede jakoby s cestovkou, takový speciální mimo katalogový zájezd, který vymyslela Dominika. Hezky v šesti lidech. Sraz máme v pět ráno, což se zdálo jako celkem rozumný čas. Ale pak se začali dít věci. Když jsme přecházeli na Ruzyni z terminálu 1 do terminálu 2, naložili jsme dvě krabice s kolama do výtahu, výtah se zavřel a pak se zablokoval. Asi pět minut jsme se do něj marně dobývali. Nakonec se rozjel nahoru a tam se naštěstí otevřel.

Jdeme na check-in a říkáme, že to jsme my s těmi koly, a oni ať si vystojíme frontu a že nám pak otevřou přepážku. Otevřeli prdlajs a my jsme se dostali k přepážkám okolo 6:15. A začali se dít věci. Začali nás odbavovat, pak se začali vážit kola a oni že kolo máme v letence zaplacený pouze do 14kg, že to budeme muset doplatit. S tím jsme ale počítali. Ale oni že to se na přepážce nedá zaplatit, takže nám sice na krabice dali tagy, ale zaplatit jsme to museli jít na nějaký flight services (na přepážce se dostane takovej papír, že člověk má nadměrné zavazadlo). Tam jsme měli zaplatit 100 Eur, ale oni že přijímají pouze karty nebo české koruny, což zas někdo u sebe neměl 2700 Kč. Dostáváme takový bloček s papírky s vypsaným asi identifikátorem zavazadla. Pak se vracíme zpátky na přepážku, dostaneme vynadáno, že jsme přišli pozdě na celé odbavení, párkrát se někam volá, aby se zpozdil let a byl ještě pro nás otevřen, dostáváme letenky a jdeme odevzdat krabice do nadměrných zavazadel. Máme ale jednu krabici mnohem větší než ostatní krabice a ta se nevejde do rentgenu. Takže se čeká, až přijde někdo to ručně zkontrolovat. Krabici rozbalujeme, proběhne kontrola včetně snímání povrchu asi na stopy výbušnin. Pak nám ale řeknou, že oni nemaj nic, čím bychom to zalepili, prostě Ruzyně. Ale naštěstí má Markéta u kola alespoň tenkou izolepu. No a pak následuje běh přes pasovku a security a v krásných 7:10 jsme v letadle, na gate nám nezapomenou vynadat, že jdeme pozdě. Takže se od tubusu odrazíme okolo 7:20. Výlet nám hezky začal, zpozdili jsme let o 20 minut minimálně. A poučení pro příště? Být na odbavení aspoň dvě nebo tři hodiny před odletem, pokud člověk přepravuje něco nadměrného. A být připraven na změny, jelikož bylo ověřené, že se platí v eurech a při odbavení na přepážce.

Tak jsme přes Amsterdam úspěšně doskákali do Panama City, kde si pěkně počkáme pět hodin na spoj do Havany. Letiště se téměř podobá evropským letištím, v cenách už je dohnalo. Jen pro zajímavost, platí se tu jen v amerických dolarech, půllitrovka vody stojí okolo $3,50, kafe tak $4 - $6, jídlo ve fastfoodu $10 - $12. A luxusní je také cena točeného piva v restauraci - $8,50 a pak si tam ještě započítávají automaticky 10% spropitné. Vraceli nám ale v nějakých panamských drobných.

Let do Havany proběhl v pořádku, s mírným zpožděním jsme přistáli okolo 1:15. Vyplněný papír, který jsme dostali v letadle, mi paní na imigračním roztrhala a řekla, že důležitá je ta doložka, neboli víza co jsme měli zařízená z Čech, a polovinu si odtrhla. Pak jsme prošli přes rentgeny a dostali modrý papír s celní deklarací. Pak se čekalo hezkou dobu na zavazadla a pak také přijeli kola. Ta Markéty krabice byla totálně zdemolovaná, ale kolo vypadá v pořádku. Při odchodu od zavazadel si paní ležérně vzala od někoho ty modré papíry s celní deklarací, ostatní se ještě vrátili a dali jí to, spíše jí to nutili ;-) Prostě kubánci to moc nehrotí ... Před letištěm naložíme zavazadla a asi půl hodiny jedeme do Havany. Bydlíme v casa particulares hned v centru. Jde se spát po čtvrté hodině a máme toho plný brejle.