neděle 22. září 2013

Deník - Peru-Bolívie-Chile 2013 - 23.8.2013 - Den 15 - Stříbrný důl v Potosí

Dnes byl den opět ve znamení přesunu a to z nádherného Sucre do hornického Potosí. Jeli jsme linkovým busem z nádraží v 9:30, předpokládaný příjezd v 12:30 se ale nezdařil, přijeli jsme až v 13:30  a celý časový plán se začal trochu bortit. Nejdříve jsme se ubytovali v moc hezkém hotelu El Turista. Pak rychle do supermarketu jelikož byl strašnej hlad a na oběd v restauraci už bylo pozdě.

Pak už jsme se vypravili do dolu kde hlavní komoditou je stříbro. Navlékli nás do munduru, gumaček a helmy s baterkou a šli jsme se na to podívat. Podmínky v dole jsou fakt zoufalý, těží tu stříbrnou rudu tak jako pred 200 lety. Vozíky na kolejničkách a pěkně ručně táhnout z dolu ven. V dole si to k vozíkům tahají na kolečkách, někde to tahají na kbelíku po provaze, když kutají svislou štolu. Pak si to dávaj do takových tašek. Provázeli nás takový týpci který pořád pojídali koku a to ve velkém množství a byli asi pěkně sjetý. Podle toho taky vypadal ten výklad... Občas něco zadunělo, to byl dynamit, který jsme si mimochodem také v krámcích před dolem mohli koupit a pak jej třeba darovat horníkům. Ale byli jsme ujištěni že ten dynamit byl odpálen daleko:-)

Kopec kde se těží stříbro již stovky let

Stříbro se tu těží 300 let, již pred příchodem Španělů se tu těžilo ale jen okrajově pro ozdobné účely. Když přišli španělé tak to začlo ve velkým. Prý se tu vytěžilo tolik stříbra že by se z toho mohl postavit most odsud až do Španělska. Španělé díky tomuto dolu na kopci a ražbě stříbra ve zdejší mincovně financovali všechny svoje expanzní aktivity. Jelikož Bolívie neměla přístup k moři, tak se stříbrné mince dopravovali k pobřeží dlouhými karavanami lam, které měli až 800 lam. Pak se postavila železnice. V době největšího boomu žilo v Potosí okolo 500 000 lidí.  Dnes je to okolo 220 000 lidí. Výtěžnost stříbra už není taková.

Horníci tu mají těžkou práci a pokud to dělají mnoho let, dožívají se pouze tak 55 let. Sdružují se v korporacích, která jim za vytěžené stříbro podle množství a kvality platí. Navíc korporaci odvádí daň asi 10 procent a korporace jim za to spoří na důchod a také např. platí vdovský důchod v případě úmrtí horníka.
Horník si vydělá průměrně 2500 Boliviánů měsíčně neboli 7500 Kč.  Průměrný plat Bolivijce je přitom 1000 Boliviánů.

V dole jsme prolezli pár pater které jsou přístupné pomocí vertikálních šachet s žebříky. Celkem nebezpečné, všechno kluzké, bezpečnost žádná. Bohužel jsme se do spodních pater kde měli být horníci, dostali až po šesté hodině kdy jim končí směna, takže při práci jsme neviděli žádného. Trochu zklamání, vstup za 100 Boliviánů.

Z dolu jsme vylezli po sedmé hodině takže jsme ani neviděli jak ze stříbrné rudy samotné stříbro separují.

Večer jsme si trochu prošli město a dali za 13 Boliviánů kuře s rýží.